Thema 3: Gevechten

Activiteit 1: Gender ideologie

Download en lees:

“Sonia Corrêa 2017 Gender ideologie – wat is het en waarom is het gevaarlijk (geparafaseerd)”

Discussie

  • Eerste indrukken

Onderzoek naar argumenten

Anti-Gender ideologie beweging

1 …

2 …

3 …

4 …

Feministische / LHBT bewegingen

1 …

2 …

3 …

4 …

Activiteit 2: Hoe om te gaan met kritische vragen – deel 1

Breakout groepen

1.Deze cursus ondersteunt gelijkheid

2.Deze cursus is schadelijk voor traditionele waarden

3.De stellingen hierboven zijn te extreem

Kies de groep bij wiens stelling jij je het meest op je gemak voelt. Bespreek je argumenten. Als je van groep wilt veranderen, kun je naar een andere gaan.

Rapportage

Welke argumenten heb je bedacht?

Activiteit 3: Hoe om te gaan met kritische vragen – deel 2

Geweldloze communicatie

1.Luister goed

2.Vraag om verduidelijking

3.Probeer te begrijpen wat andere mensen echt nodig hebben

4.Begrijp dat wat mensen zeggen niet altijd is wat ze echt nodig hebben

5.Je kunt de gevoelens en behoeften van mensen raden, maar weet dat je het nooit zeker weet

6.Zeg je eigen mening op zo’n manier dat het niet klinkt als een oordeel of afwijzing van anderen

Breakout groepen

Bespreek hoe je verbinding kunt maken met de diepere behoeften die achter de argumenten van de andere groep liggen. Denk aan open en niet veroordelende vragen die je hen kunt stellen. Bedenk hoe je je eigen mening kunt zeggen zonder ze te kwetsen.

Als je tot de gelijkheidsgroep behoort, onderzoek dan de diepere behoeften van de traditionele waardengroep.

Als je tot de groep met traditionele waarden behoort, onderzoek dan de diepere behoeften van de gelijkheidsgroep.

Als je tot de middelste groep behoort, verken dan de diepere behoeften van de meer extreme groep waar je het meest verbaasd over bent.

 

Afsluitende discussie

  • Wat heb je geleerd in deze tweede ronde?
  • Kun je deze leerervaring gebruiken in echte discussies over deze cursus?